Indicatorii Cheie de Performanță(KPIs) sunt astăzi parte integrantăa sistemelor de management la toate nivelurile organizaționale, fiind folosiți la nivel strategic, operațional și individual. Un KPI este un indicator selectat considerat cheie pentru monitorizarea performanței obiectivelor strategice sau a rezultatelor cheie în ariile importante pentru succesul unei activitați și creșterea globală a organizației.
Utilizarea indicatorilor în domeniul medical continuă să crească în popularitate și este influențatăde prezența unei presiuni tot mai mari asupra facilitaților medicale cauzată de disponibilitatea limitată a personalului medical profesionist, restricții bugetare și de necesitatea creșterii profesionalismului în administrarea spitalelor.
La baza instituțiilor medicale se regăsesc instrumente, oameni și procese ce reprezintăun mediu ideal pentru inițiativele de măsurare a performanței datorităgradului de pregătire și a interesului pentru îmbunatățirea continuă.
De-a lungul timpului, utilizarea Indicatorilor Cheie de Performanță (KPIs) a devenit sinonimă cu măsurarea și managementul performanței. KPIs sunt legătura dintre ce este vechi și ce este nou în managementul performanței.
Mai jos sunt descriși succint 5 dintre cei mai populari Indicatori de Performanță pentru Sectorul Medical. Acești KPIs au fost selectațiîn funcție de numărul de vizualizări, pentru aceast sector, în cadrul IndicatoridePerformanta.ro, cea mai amplă comunitate de profesioniști din România cu interese in managementul și măsurarea performanței.
Pacienți tratați per medic
Productivitatea și respectarea programului de către medici pot fi dificil de monitorizat. Cu toate acestea, acest indicator, care monitorizează media pacienților tratați zilnic de către personalul medical specializat, este un indicator strategic in cadrul instituțiilor medicale. Ținta acestui indicator poate fi în general influențată de specializarea medicului și tipul serviciilor medicale oferite.
% Rata de ocupare a locurilor de spitalizare
Aflat în topul celor mai populari KPIs, acest indicator reflectă un nivel crescut al interesului pentru îmbunătățirea performanței facilităților medicale. Influențat de presiunea tot mai mare din partea pacienților pentru îmbunătățirea calității, a volumului de servicii și a conformității cu cerințele guvernamentale, rata de ocupare a locurilor de spitalizare este unul dintre cei mai importanți indicatori monitorizați, fiind direct legat de rezultatele financiare.
Durata medie de spitalizare
Este un indicator ce măsoara performanța procesului de spitalizare, reflectând durata medie de spitalizare a unui pacient într-o instituție medicală, de regulăfiind monitorizat în funcție de categoria diagnosticului. Considerat un indicator necesar rapoartelor de performanțăîn sectorul medical, este folosit frecvent de spitalele și clinicile medicale pentru a evalua eficiența îngrijirii pacienților.
% Satisfacția pacienților
Satisfacția pacienților corelatăcu disponibilitatea pacienților de a recomanda, este un KPI intens utilizat de către instituțiile medicale. Sondajele, deși subiective și dificil de aplicat, pot genera inițiative de îmbunătățire majorăa servicilor de îngrijire a pacienților, atât din perspectiva calității cât și a eficienței. Inovațiile recente permit primirea unui feedback dupăfiecare vizită, cu ajutorul unor chestionare electronice.
$ Venit zilnic per pacient
Folosit la scară largă de către spitalele private pentru comparații, acest KPI face parte din setul de instrumente tradiționale de management al performanței instituțiilor medicale. Deseori este completat de indicatori precum: $ Venitul per loc de spitalizare sau $ Costul per pacient externat.
Pentru mai multe detalii despre cei mai utilizați indicatori de performanțăîn sectorul medical și bune practici în măsurarea performanței, una dintre resursele utile disponibile pe platforma IndicatoridePerformanță.ro este Raportul Top 25 Indicatori de Performanțăpentru Sectorul Medical.
În cadrul Conferinței Management Performant in Instituțiile Medicale din România, eveniment ce va avea loc în 26-28 septembrie la Hotel Intercontinental București se va discuta pe larg, din perspectiva practică, implicațiile managementului performanței și performanța în instituțiile medicale din România. Evenimentul beneficiază de aportul unui panel de vorbitori de excepție din cadrul celor mai importante instituții medicale din România care vor dezbate subiecte de interes pe marginea următoarelor teme:
- Organizarea și acreditarea instituțiilor medicale –instituirea unui management performant;
- Managementul proceselor instituțiilor medicale –asigurarea calității serviciilor prestate;
- Fidelizarea personalului medical și creșterea satisfacției pacienților prin intermediul serviciilor oferite.
Sursa: Televiziunea Medicala