Situaţia actuală este descrisă prin consum excesiv, progresiv şi disproporţionat cu posibilităţile sistemului şi nevoile asiguraţilor, accesibilitate la tratament redusă şi inegală, eficienţă limitată şi disproporţie evidentă între utilizarea medicamentelor generice şi originale. Nu în ultimul rînd sistemul actual de prescriere şi eliberare a medicamentelor cu şi fără contribuţie personală este unul impredictibil.
Trendul actual este de creştere progresivă şi continuă a consumului din punct de vedere valoric paradoxal cu reducerea numărului de zile de tratament, depăşind posibilităţile sistemului şi fără a avea instrumentele minim necesare controlului şi planificării.
Reglementările actuale prevăd atribuţii specifice pentru diferiţi actori din sistem respectiv pentru introducerea şi punerea pe piaţa românească a medicamentelor de uz uman, stabilirea preţului de vânzare, introducerea medicamentelor pe listele de medicamente compensate şi stabilirea preţului de referinţă. Deasemenea există reglementări privind prescrierea de medicamente în sistemul asigurărilor sociale de sănătate precum şi pentru eliberarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală.
CNAS are atribuţii specifice în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a fondului (FNUASS) cu respectarea principiilor fundamentale ale accesibilităţii şi universalităţii serviciilor.
Obiectivele în domeniul asigurării accesului la tratament sunt:
– Asigurarea accesului la tratamentul necesar
– Egalitatea de şansă în accesul la tratament
– Asigurarea unui tratament eficient
– Limitarea creşterii costurilor cu medicamentele în ambulator
– Predicitibilitatea sistemului şi costurilor pe termen mediu
– Atingerea acestor obiective presupune intervenţii la mai multe nivele cu mecanisme de control intercorelate:
– noi reguli de stabilire a pretului de referinţă,
– schimbarea modalităţii de prescriere şi control a acesteia,
– întărirea disciplinei în eliberarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală,
– conştientizarea asiguraţilor asupra posibilităţilor de tratament şi a costurilor inerente
– implicarea medicilor în asigurarea unor terapii cost-eficiente.
Principii aplicate
Contractul cadru pentru 2010 prevede introducerea cu 1 iulie 2010 a noului preţ de referinţă pentru medicamente respectiv o nouă modalitate de calcul bazată pe:
-calculul preţului de referinţă pe baza eficacităţii medicamentelor şi a dozelor zilnice standard universal acceptate
– gruparea pe baza efectului de clasa atunci cînd este recunosut ca atare
-stabilitatea în timp a preţului de referinţă
-lărgirea utilizării medicamentelor generice
Metodologie de lucru
Calculul preţului de referinţă s-a bazat pe:
-consumul de medicamente în anul 2009
– lista de medicamente valabilă la 1 aprilie 2010
– regulile OMS de stabilire a Dozei zilnice standard
– experienţa olandeză în aplicarea unui sistem similar de stabilire a preţului de referinţă pe grupe terapeutice
Etapele de dezvoltare a sistemului au fost parcurse relativ rapid şi într-un parteneriat cu actori importanţi din sistemul asigurărilor de sănătate din europa pentru a implementa cu celeritate un nou sistem eficient şi performant.
Etapele practice au fost:
-gruparea medicamentelor la nivelul ATC 5 respectiv a DCI
– stabilirea căilor de administrare
– calculul cantităţii de substanţă activă pe fiecare unitate terapeutică
– identificarea modului de prescriere şi utilizare respectiv identificarea medicaţiei cu utilizare exclusiv sau preferenţial în spital
– calculul SDD şi a preţului acesteia pentru fiecare cale de adminsitrare
– identificarea grupelor terapeutice pe baza clasificării ATC nivel 3-4 şi a efectului de clasă acceptat de literatura de specialitate
– calculul preţului de referinţă la nivelul grupelor stabilite
– stabilirea preţului de referinţă per unitate terapeutică pentru fiecare medicament şi în funcţie de lista de compensare
– DCI grupate pe ATC 5 / 4 fără generice se vor regăsi pe listele cu compensare de 50%
– Grupele de medicamente a căror preţ rezultă dintr-un mix de originale şi generice sunt pe listele de compensare de 90%
Regula de calcul a preţului de referinţă se bazează pe calculul Costului Dozei zilnice standard şi a dispersiei acesteia în fiecare grupă de medicamente. Într-o etapă următoare se calculează limita quartilei 1 şi aceea devine preţ de referinţă.
Reevaluarea preţului de referinţă se poate face anual sau semestrial dacă:
– peţul de referinţă trebuie să fie stabil pentru 3 ani
– apar medicamente originale sau generice într-o grupă terapeutică
– dispar mai mult de 2 medicamente a căror preţ este situat sub limita PR
– se modifică preţul de vînzare cu amănuntul cu peste 10%
– apar noi grupe terapeutice cu analiză de cost eficienţă pozitivă
– se identifică indicaţii particulare cu analiză favorabilă de farmaco-economie şi pentru care trebuie avut în vedere un raport cost-volum predefinit şi stabil 3 ani
Avantajele acestei formule de calcul a preţului de referinţă pentru medicamente sunt reprezentate de :
– creşterea accesului la tratament
– creşterea numărului de medicamente din acelasi DCI/clasă cu o contribuţie / coplată minimă
– creşterea utilizării medicamenteelor generice
– stimularea producătorilor autohtoni de medicamente generice
– predictibilitatea sistemului şi stabilitatea acstuia
– creşterea accesului la medicamente noi şi moderne
– conştientizarea utilizatorilor şi implicarea lor în eficientizarea consumului
Rezultate
Toate medicamentele de uz uman s-au grupat pe baza DCI respectiv ATC 5 şi numai 65 grupe terapeutice din care cu aplicabilitate imediată, respectiv medicamente prescrise şi eliberate în condiţii obişnuite (excluzînd programele naţionale şi bolile cu aprobare specială) mult mai puţine.
Impactul pe termen scurt va fi unul psihologic de reorientare voluntară şi conştientă a terapiilor actuale spre cele a căror raport cost eficienţă este adaptat fiecărui pacient iar pe termen mediu va fi orientarea către acele terapii eficace dar cu costuri minime, cu acces larg şi continuu al pacienţilor la tratamentul prescris şi agreat. Pe termen lung sistemul devine predictibil din punct de vedere al consumurilor şi costurilor dar şi permisiv pentru introducerea conştientă şi fundamentată a terapiilor moderne, susţinute de dovezi ştiinţifice şi studii performante de farmacoeconomie.
Sursa: CNAS