Anvergura şi complexitatea creării versiunii centralizate a Sistemului Informatic Unic Integrat sunt fara precedent, fiind vorba despre cel mai mare sistem informatizat funcţional dezvoltat vreodată pe teritoriul României.
Luni, 10 ianuarie 2011, a fost suspendată activitatea informatizata a Sistemului Unic Integrat datorită unei comportament necunoscut al sistemelor de management al bazelor de date. O echipă tehnică compusa din specialisti de la CNAS, SIVECO, HP şi ORACLE, incluzând experţii ORACLE din S.U.A. a fost intrunita pentru identificarea, solutionarea, verificarea si testarea solutiei de corectie.
Marti, 11 ianuarie, a fost stabilită natura problemei, determinându-se faptul că nu este vorba despre o eroare care putea fi prevăzută şi evitată, ci despre un comportament necunoscut specialiştilor de la HP, ORACLE şi SIVECO privind managementul bazelor de date.
Desi exceptionale, erorile din aceasta categorie – recunoscute ca fiind sursa incidentului – sunt citate in literatura de specialitate ca incidente de severitate maxima care pot conduce la blocarea sistemelor informatice. Cu toata severitatea incidentului, s-a determinat că nu a fost afectata în nici un fel baza de date.
Trebuie remarcat ca anterior lansarii sistemul informatic acesta a fost verificat prin toate testele care pot fi aplicate unei structuri de complexitatea acestuia efectuânduse peste 90.000 de testari functionale care au vizat hardware, software si baze de date.
Problema apărută este unică, fiind particulara unui mediu favorizant, neexploatat pana in prezent . Cu toate acestea situatia existenta consolidează oportunitatea de a dispune de un sistem informatic performant şi capabil să monitorizeze şi să supervizeze decontarea corectă, a serviciilor medicale.
Astazi, 14 ianuarie 2011, dupa aplicarea solutiilor primite de la divizia de developer din Statele Unite va fi pus în funcţiune sistemul informatic urmand a se face teste in sarcina Sambata si Duminica a precizat domnul Lucian Duţă, Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Solutiile folosite in intreaga lume pentru managementul bazelor de date nu ofera garantii imuabile in exploatare deoarece incidenta factorilor favorizanti este mare, putand determina in orice moment comportamente imprevizibile. Cu toate ca elemente imprevizibile in functionarea sistemului informatic pot aparea si pe viitor, dupa stabilizarea totala a situatiei in urma raportului de audit a incidentului se vor lua masuri de prevenire care sa duca la diminuarea pe cat posibil a unor situatii similare.
De asemenea ne mentinem convingere ca scopul pentru care a fost creat sistemul, acela de a obţine monitorizarea şi eliminarea totală a pierderilor din sistemul asigurărilor sociale de sănătate este unica solutie de luarea unor decizii corecte, într-un mod dinamic şi în timp real in folosul exclusiv al asiguratului. Reafirmam ca numai asa vom putea sa introducem proiectele acestui an pentru completarea sferei de instrumente informatice din managementul asigurarile sociale de sanatate – Cardul National al Asigurarilor deSanatate (CEAS), Prescriptia Electronica si Fisa Electronica a Pacientului.
În vederea depresurizării situaţiei create de suspendarea activităţii S.I.U.I, CNAS va comunica imediat rezolvarea definitivă a problemei apărute şi repunerea în funcţiune a sistemului informatic.
Din aceeastă pespectivă, cerându-şi scuze pentru disconfortul creat, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate le garantează clienţilor şi partenerilor săi că va remedia în timpul cel mai scurt respectiva disfuncţionalitate, repunând urgent în funcţiune acest sistem informatic a cărui performanţă este garantata.
Sursa: cnas.ro