Astfel de cazuri sunt inadmisibile! Deputatul Kereskényi Gábor a cerut explicaţii ministrului Sănătăţii referitor la apelurile de urgență 112: o persoană a sunat la numărul pentru apeluri de urgență 112, adresându-se operatorului în limba maghiară, iar acesta, necunoscând limba, nu a trimis ambulanţa la domiciliu. Politicianul consideră că ”este inacceptabil ca, în România, serviciul de apel urgenţe să nu funcţioneze şi în limba maghiară, deşi acest aspect este prevăzut în punctul 12 al OUG nr.34 din 2008”.
„În România, serviciul (n.r. – pentru apeluri de urgență) 112 este disponibil atât în limba română cât şi în limbile engleză, franceză, respectiv în limba minorităţii naţionale aflate pe teritoriul ţării, în cazul nostru fiind vorba de limba maghiară”, a precizat Kereskényi Gábor.
Deputatul UDMR de Satu Mare precizează că unul dintre punctele aduse în prim plan în momentul intrării în vigoare a actului normativ privind numărul pentru apeluri de urgență 112 s-a referit la faptul că vor exista 41 de angajaţi cunoscători ai limbii maghiare în opt judeţe. Pentru limbile minoritare, în cazul de faţă limba maghiară, există posibilitatea transferării apelului efectuat de la un centru de urgenţă către un alt centru care asigură servicii în limbile respective, în cazul în care în momentul efectuării apelului nu lucrează un angajat cunoscător al limbii respective.
Deputatul solicită răspuns verbal şi în scris, referitor la motivele pentru care nu se respectă prevederile OUG privind organizarea şi funcţionarea sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112.
Cum sună situația invocată de reprezentantul UDMR? S-a întâmplat în 23 septembrie 2013, la ora 14,10: “La data şi ora amintită, o persoană din circumscripţia mea electorală a sunat la ( n.r. – numărul pentru apeluri de urgență) 112 adresându-se operatorului în limba maghiară. Acesta, necunoscând limba, nu a transferat-o la un alt centru şi nici nu a trimis ambulanţa la domiciliu. Astfel de cazuri sunt inadmisibile, mai ales că este vorba despre un sistem care ar trebui să fie perfect funcţional încă din anul 2008”.
Deputatul UDMR a cerut ministrului Eugen Nicolăescu ”măsuri rapide şi soluţii concrete pentru cazurile similare”, căci, susține el, discriminările de acest gen la numărul pentru apeluri de urgență 112 pot duce la pierderi de vieţi omeneşti.
Numărul unic european pentru apeluri de urgenţă 112 asigură recepţionarea şi transmiterea apelurilor de urgenţă referitoare la incendii, accidente, urgenţe medicale, dezastre şi alte evenimente care necesită intervenţia rapidă a forțelor specializate de intervenţie – Pompieri, Poliție, Ambulanță, Jandarmerie.
Surse: http://www.udmr.ro/pressroom, www.112.ro