Asociaţia de Nursing România în colaborare cu Houston NPA au organizat săptămâna trecută Conferinţa Naţională de Nursing „Accesul, calitatea şi echitatea în îngrijirile de sănătate”. În fiecare an, pe data de 12 mai, în lumea întreagă se sărbătoreşte “Ziua Internaţională a Nurselor”. Data de 12 mai semnifică ziua de naştere a fondatoarei nursingului modern, Florence Nightingale. În fiecare an ICN (Consiliul Internaţional al Nurselor) stabileşte o tematică, în 2011 aceasta fiind Closing the gap: Increasing acces and equity. Asociaţia de Nursing a stabilit tematica Conferinţei Naționale după tematica ICN şi a tradus materialul primit de la ICN, publicând deja două capitole în revista Nursing. ICN este o federaţie care cuprinde în prezent 134 de Asociaţii de Nursing, din lumea întreagă, Asociaţia de Nursing România fiind membră din anul 1997.
La Conferinţă au participat pe lângă membri ANR, profesori de nursing, elevi şi studenţi (Bucureşti, Timişoara, Piteşti, Galaţi, Craiova, Tg. Jiu) şi invitaţi: Vasile Barbu, preşedinte al Asociaţiei Naţionale pentru Protectia Pacienţilor, Mariuca Ivan, director general al Fundaţiei Crucea Alb-Galbenă, conf. dr. Manole Cojocaru, preşedinte al Societăţii Române de Medicină de Laborator şi
Tematica a fost foarte variată cuprinzând lucrări despre: rolul şi contribuţia nursingului şi nurselor privind accesul populaţiei la îngrijiri de sănătate în context global şi echitate în acordarea acestora, Scopurile de Dezvoltare ale Mileniului, învăţarea la vârsta a treia (ex. Universitatea Populară din Franţa), îngrijirea bolnavilor cronici, studiu retrospectiv privind utilizarea antibioticelor într-un grup populaţional, drepturile pacienţilor, protecţia şi securitatea nurselor la locul de muncă, migraţia personalului, informatica în nursing, ICNP versiunea 2 (Clasificarea Internaţională a Termenilor pentru Practica Nursing – termeni codificaţi, definiţie, diagnostice de nursing şi intervenţii nursing; ICNP poate fi baza pentru dezvoltarea unui dosar electronic de nursing – acesta va fi un nou proiect), telenursing.
Lucrările prezentate au fost bine documentate, bazate pe cercetare, pe experienţa practică şi pe noutăţi în domeniu. Schimburile de experienţă ale studenţilor şi elevilor în afara ţării (Belgia), participarea la programe, cursuri şi conferinţe internaţionale a colegilor s-au reflectat în lucrările prezentate, prin îmbogăţirea cunoştinţelor nursing, prin întărirea atitudinii şi viziunii faţă de nursing. S-a remarcat bucuria cu care elevii şi studenţii au împărtăşit din experienţele pe care le-au avut în timpul stagiul de practică, practicând nursing-ul aşa cum au învăţat la şcoală, dar au relatat și despre unele noutăţi întâlnite, de exemplu planul de nursing electronic aplicat în casele de rezidenţi (case pentru persoane în vârstă) din Belgia.
Nursingul şi-a câştigat recunoaşterea în secolul al XIX-lea datorită activităţilor lui Florence Nightingale şi este una din cele mai respectate profesii din lume. Reprezentanții ANR își doresc ca acest lucru să se întâmple şi în ţara noastră şi speră că într-o bună zi se vor produce şi în România schimbări majore.
“Nursingul cuprinde îngrijiri autonome şi în colaborare a persoanelor de toate vârstele, familii, grupuri şi comunităţi, bolnave sau sănătoase indiferent de locul activităţii. Nursingul include promovarea sănătăţii, prevenirea bolilor, precum şi a îngrijirii persoanelor bolnave, cu handicap sau în stare terminală. Susţinerea,promovarea unui mediu sigur, cercetarea, participarea la elaborarea politiciilor de sănătate şi pentru pacienţi, managementul sistemului de sănătate şi educaţia sunt alte aspecte cheie ale nursingului (ICN)”.
Nursingul cere o bază solidă de cunoştinţe bazate pe raţionament ştiinţific, înseamnă autonomia profesiei, responsabilitate, cercetare, leadership, management, îngrijiri centrate pe pacient (plan de nursing individualizat).
Nursingul reprezintă ştiinţa şi arta îngrijirii individului sănătos şi bolnav în comunitate sau în oricare instituţie medico-sanitară, respectând nevoile biologice, psihologice şi sociale ale acestuia.În timp ce medicina se ocupă de aspectul biologic al îngrijirilor şi vizează, în cea mai mare parte, individul suferind şi cauza bolilor omului cu scopul de a trata sau preveni boala, nursingul se ocupă de nevoile fundamentale ale individului atât sănătos cât şi bolnav, ceea ce însemnă capacitatea de a particulariza îngrijirile generale şi a le adapta la fiecare persoană în parte. Nursingul integrează problematica socială şi psihologică deopotrivă în îngrijiri şi abordează holistic echilibrul persoanei.
În întreaga lume, Nursingul este o profesie cu o responsabilitate şi un rol social esenţial în promovarea sănătăţii, prevenirea îmbolnăvirilor, restabilirea sănătăţii şi înlăturarea suferinţei. Relevantă este definiţia Virginiei Henderson despre Nursing:„să ajuți individul (fie acesta bolnav sau sănătos) să-și afle calea spre sănătate sau recuperare, să-l ajuți să-și folosească fiecare acțiune pentru a promova sănătatea sau recuperarea, cu condiția ca acesta să aibe tăria, voința sau cunoașterea necesare pentru a o face și a acționa în așa fel încât să-și poarte de grijă singur cât mai curând posibil”
În România nursingul reprezintă o mare controversă; pe de o parte în formarea de bază după anul 1990 se studiază conceptul de Nursing (curricula Asistentului medical generalist este conformă cu standardele internaţionale), absolvenţii obţinând competenţe pentru îngrijiri nursing şi pe alta parte, în practica clinică conceptul nu se aplică (nu există baza legală care să stipuleze profesia de nursă ca autonomă cu respectarea celor 4 roluri – promovarea sănătăţii, prevenirea îmbolnăvirilor, curativ şi de recuperare) şi nu există documente privind planul de îngrijire al pacienţilor.
Rolul esenţial al nursei este de a ajuta persoana bolnavă sau sănatoasă să-şi menţină sau recâştige sănătatea, ceea ce reiese din funcţiile nursei:
– independenţa (autonomia) în cadrul căreia nursa acordă îngrijiri de bază pacientului din proprie initiaţivă, temporar sau definitiv (de confort, alimentaţie, eliminări, igienă, etc), stabilind relaţii de încredere cu acesta sau cu aparţinătorii prin tehnici de comunicare, transmiţând informaţii specifice educaţiei pentru sănătate.
– dependenţa – rolul delegat în cadrul căreia nursa, la indicaţia medicului aplică tehnici de tratament (administrarea medicamentelor, recoltarea analizelor, pregătirea pacientului pentru investigaţii, etc.) sau de readaptare.
– interdependenţa în cadrul căreia nursa colaborează cu alţi profesionişti din sănătate, social, educativ şi participă la diferite acţiuni, în scopul îmbunătăţirii stării de sănătate.
Nursa este o persoană care lucrează autonom: ea îşi planifică timpul şi activităţile în functie de solicitările şi specificul locului de muncă; utilizează dosarul de îngrijiri, se implică în relaţionarea cu familia individului, aplică metode educaţionale în funcţie de specificul locului de muncă, răspunde de activitatea sa, colaborează cu alţi specialişti, se implică în politicile de sănătate, realizează studii de cerecetare pentru ameliorarea activităţii şi/sau a sănătăţii, se ocupă de educarea generaţiilor de nurse.
Contact: Simona Oprea, PR Manager Houston Npa, simona.oprea@houston.ro ; 0733.076.381
comunicat de presa
Sursa: Televiziunea Medicala