Conferința internaţională va reuni părțile interesate de domeniul calității în sănătate, pentru a aborda subiecte importante privind îmbunătătirea calității și siguranței îngrijirilor medicale, precum și pentru a prezenta exemple de analiza de costuri și beneficii a serviciilor medicale. Principalul obiectiv al conferinței este identificarea celor mai bune soluții pentru calitatea, eficienta și siguranța serviciilor adresate pacienților cronici sau cu problematici medicale si sociale ce necesita îngrijiri pe termen lung.
În prezent, Europa trebuie să facă față unei societăți în curs de îmbătrânire. Sporirea populației în vârstă va avea un efect important privind serviciile de îngrijirie pe termen lung și resursele necesare furnizării lor. Cu o populație în curs de îmbătrânire, apar noi provocări de natură financiară, și trebuie luate în calcul presiuni crescute asupra bugetului. Totuși, cererea pentru o infrastructură mai bună privind serviciile de asistență medicală și îngrijire socialăeste din ce în ce mai crescută. Calitatea și continuitatea îngrijirilor medicale sunt în egală măsură importante, alături de încurajarea pregătirii de specialitate și a formării profesionale pentru persoanele cu responsabilități în domeniul îngrijirii pe termen lung, pentru că serviciile medicale au devenit din ce în ce mai specializate. În plus, în contextul îmbătrânirii societății, promovarea sănătății și prevenirea bolilor pot duce la creșterea numărului de ani de viață sănătoasă.
Comisia Europeană a subliniat că „promovarea unei stări bune de sănătate reprezintă o parte integrantă a obiectivelor de creștere economică inteligentă și favorabilă incluziunii pentru Europa 2020. Menținerea unei populații sănătoase și active pentru un timp cât mai îndelungat are un impact pozitiv asupra productivității și competitivității. Inovarea în domeniul asistenței medicale contribuie la abordarea cu succes a provocării sustenabilității în acest sector, în contextul schimbărilor demografice”.
Calitatea îngrijirilor medicale a primit suficientă atenţie în secolul 21? Ce e de facut?
Ziua 1 , 30 martie, Terra Ballroom
08.30-09.00 Înregistrare& Welcome Coffee
09.00-09.30 Discurs de deschidere –TRIUNGHIUL MAGIC: îngrijire, calitate, cost
- Dr. Lucian DUȚĂ, Președinte, Casa Națională de Asigurări de Sănătate
09.30– 11.00 Sesiunea plenară 1: CALITATEA ŞI EFICIENŢA ÎNGRIJIRILOR MEDICALE
Moderatori:
- Dr. Ioana BIANCHI, Consilier al Președintelui CNAS
- Dr. Adrian PANĂ, Consilier, Ministerul Sănătăţii
Speakeri:
- Dr. Vasile CEPOI, Secretar de Stat, Ministerul Sănătății
TEMA: Costurile non-calităţii, sursa dezechilibrului financiar a sistemului de sănătate
- Dr. Horia CRISTIAN, Secretar, Comisia pentru Sănătate şi Familie, Camera Deputaţilor
TEMA: Inovaţiile şi transformarea diagnosticului
- Dr. Ricardo BAPTISTA LEITE, Deputat, Comisia de Sănătate, Parlamentul Portughez
TEMA: Cele mai importante măsuri luate în Portugalia la nivel de creştere a calităţii
- Petru LUHAN, Europarlamentar, Bruxelles
TEMA: Prioritati europene de crestere a calitatii in sanatate
- Peter DONNELLY, fost Director of Costing and Classification, Department of Health, fost Executive Director of Finance – North West London Strategic Health Authority, Marea Britanie
TEMA: Costurile serviciilor medicale – Experienţa Britanică
- Sergiu NEGUŢ, Director, SVP Consult
TEMA: Implicarea pacienţilor în evaluarea calităţii: pro şi contra
11.00 – 11.20: Pauză de cafea
11.20-13.00 Sesiunea plenară 2:
CALITATEA ŞI SIGURANŢA UTILIZĂRII MEDICAMENTELOR ŞI A SERVICIILOR FARMACEUTICE
Moderator:
- Mihaela NĂFTĂNĂILĂ, Jurnalist, România Liberă
- Dr. Adrian PANĂ, Consilier, Ministerul Sănătăţii
Speakeri:
- Dr. Rino COLADANGELO, Consultant medical pentru industria farmaceutică, Marea Britanie
TEMA: Îmbunătăţirea accesului la medicamentele esenţiale
- Regis LHOMME, Preşedinte ARPIM, Director General AMGEN România
TEMA: Controlul cheltuielilor – scădem accesul sau reducem abuzurile?
- Dr. Rosella HERMENS, Senior researcher, Scientific Institute for Quality of Health Care (IQ healthcare), Radboud University Nijmegen Medical Centre, Olanda
TEMA: Instrumente pentru măsurarea calităţii îngrijirii pacienţilor cu cancer
- Makis PAPATAXIARCHIS, Managing Director Janssen România
13:00 – 13:30 Pauză &Prânz
13.30 – 16:00 Sesiunea plenară 3:
COSTURILE REALE ALE SERVICIILOR MEDICALE & ROLUL FINANŢĂRII
Moderatori:
- Dr. Dana FĂRCĂȘANU, Președinte Executiv, Centrul pentru Politici si Servicii de Sănătate
- Prof. dr. Traian MIHĂESCU, Editor al British Medical Journal – ediția în limba română
Speakeri:
- Dr. Ioana BIANCHI, Consilier al Președintelui CNAS
TEMA: Standarde de cost ale serviciilor medicale – exemplul Echelle Nationale des Coûts din Franţa
- Dr. Dana FĂRCĂȘANU, Președinte Executiv, Centrul pentru Politici si Servicii de Sănătate
TEMA: Evaluarea structurii şi furnizării asistenţei primare în România
- Dr. Mihaela BUCURENCI, Consultant, Centrul Naţional de Studii pentru Medicina Familiei (CNSMF)
TEMA: Calitate și costuri în medicina primară – studiu de caz
- Dr. Mircea OLTEANU, Preşedinte, Asociaţia Spitalelor din România
TEMA: Inovaţii în furnizarea serviciilor medicale pentru cresterea calităţii şi scăderea costurilor
- Anne EDEN, CEO, Buckinghamshire Healthcare NHS Trust, Marea Britanie
TEMA: Costul Calităţii – câteva aspecte practice
Ziua 2, 31 martie, Sala Mincu
9:00 Înregistrare
09:30 – CURS PRACTIC susţinut de Dr. Francois MADELMONT, Director Service Public Hospitalier Conseil, filiala de consultanţă şi actţuni de formare a Federaţiei Spitalelor din Franţa
COSTURILE SERVICIILOR MEDICALE ȘI TABLOURILE DE BORD – INSTRUMENTE PENTRU OBIECTIVAREA PERFORMANŢEI SPITALELOR
09.30-11:15
· Bazele contabilităţii analitice necesare înţelegerii şi stabilirii costurilor de producţie ale activităţilor clinice (exemple practice din centrele spitaliceşti din Franţa).
-dimensiunile controlului de gestiune (raportare şi contabilitate analitică)
– fundamentări structurale (conceptul de fişier structură al unui spital în ceea ce priveşte activităţile sale, conceptul de canale interne pentru furnizarea de îngrijiri)
-elemente referitoare la organizarea controlului gestiunii într-un spital (obiective instituţionale, actori, competenţe, sistem informatic, ghidul intern al controlului de gestiune)
-existenţa unui ghid metodologic de contabilitate analitică (pe plan naţional şi local)
-memento pentru calculul costurilor activităţilor furnizorilor de servicii clinice (administraţie, logistică pentru cazare şi îngrijire medicală)
-stabilirea costurilor de producţie ale activităţilor clinice
· Calcularea şi compararea costurilor de producţie ale activităţilor clinice
-TCCM (tablouri COST-CASE MIX): standardul unei instituţii sau unui sector de activitate, cu referenţiere naţională, sau un panel de instituţii /sectoare de activitate comparabile
-CREA (analiza rezultatelor analitice): analiza anuală a rezultatelor economice ale unui sector de activitate
EXEMPLE PRACTICE DIN CENTRELE SPITALICEŞTI
11.15-11.30: Pauză de cafea
11:30-14:00
· Tablourile de bord ale polilor implicaţi : raportarea strategică şi operaţională ca expresie a unui contract intern între conducere, medici şi personalul mediu, sau despre trecerea de la controlul gestiunii la dialogul asupra gestiunii (exemple din Franţa)
-definiţia conceptului de pol
-elaborarea tabloului de bord
-legătura cu calitatea serviciilor (îngrijire şi management)
-scopul : dialogul despre management
· Discuţie cu publicul despre ceea ce poate fi adaptat din aceste concepte pentru spitalele publice şi private din România
14.00-16.00 ADUNAREA GENERALĂ A ASOCIAŢIEI SPITALELOR DIN ROMÂNIA
Sursa: Televiziunea Medicala