Ministerul Sănătăţii a definitivat legislaţia privind introducerea mecanismului de coplată, prin tichetul moderator pentru sănătate.
* Măsura se regăseşte în Proiectul de modificare a Legii 95/2006, care a fost publicat astăzi pe site-ul ministerului, la adresa www.ms.ro, secţiunea transparenţă decizională. De asemenea, proiectul a fost transmis spre consultare asociaţiilor profesionale din domeniu, asociaţiilor pacienţilor şi reprezentanţilor sindicatelor. Timp de 10 zile sunt aşteptate observaţii şi propuneri de îmbunătăţire a sistemului
* Vineri, 26 martie 2010, orele 10.00, Ministerul Sănătăţii va organiza la Institutul de Sănătate Publică Bucureşti o primă dezbatere pe această temă, la care sunt invitaţi să participe toţi cei interesaţi, reprezentanţi ONG, ai asociaţiilor profesionale sau ale pacienţilor etc.
* Proiectul a fost transmis spre informare şi comisiilor de specialitate din Camera Deputaţilor şi Senat
* Dacă proiectul va fi aprobat de către Parlamentul României, noile prevederi ar putea intra în vigoare începând cu 1 iulie 2010
Introducerea mecanismului de coplată prin tichetul moderator pentru sănătate reprezintă una dintre principalele clauze ale angajamentului finaciar pe care Guvernul României l-aîncheiat cu FMI şi Banca Mondială.
Noua măsură va duce la o mai bună adresabilitate a populaţiei către sistemul de asistenţă primară, la îmbunătăţirea finanţării sistemului de sănătateşi la realizarea unui control în ceea ce priveşte neefectuarea serviciilor, asigurându-se astfel creşterea calităţii asistenţei medicale.
Coplatava reprezenta contribuţia personală la plata serviciilor medicale, a medicamentelor si dispozitivelor, în momentul utilizării efective a acestora.
Beneficii aduse de introducerea sistemului de coplată prin tichetul moderator pentru sănătate
1. Creşterea accesului la asistenţa medicală la nivelul adecvat
* contribuţia personală diferenţiată între nivelurile de asistenţă va optimiza circuitul pacientului în sistem
* se reduce utilizarea nejustificată a sistemului
* se eliberează resursele (medici, timp, medicamente) pentru cei care au nevoie de asistenţă la un anumit nivel, în funcţie de afecţiune şi stadiul ei
2. Creşterea eficienţei la nivelul sistemului de sănătate
* orientarea pacientului către furnizorii de servicii medicale cei mai potriviţi cu nevoile reale ale fiecăruia privind îngrijirile de sănătate;
* reducerea consumului nejustificat de servicii (prin limitarea cererii induse de servicii medicale şi în consecinţă a tendinţei de raportare în exces a serviciilor).
3. Responsabilizarea cetăţenilor pentru propria sănătate
* garanţia accesului la serviciile necesare persoanelor care au nevoie, atunci când au nevoie,
* posibilitatea fiecăruia de a-şi „contabiliza” consumurile reale,
* simplificarea „circuitului bolnavului în sistemul de sănătate”,
* scăderea timpilor de aşteptare şi reaplicarea principiului „banii urmează pacientul”, odată cu alocarea mai corecta a resurselor. Practic, se urmăreşte reducerea internărilor prelungite în favoarea spitalizării de zi, şi remodelarea comportamentului consumatorului de servicii în ideea de a recurge la serviciile medicale şi în special la cele de urgenţă (exagerat de accesate) doar în cazul în care are efectiv nevoie.
* De menţionat că, principalele categorii de beneficiari ai serviciilor medicale nu vor suporta aceste costuri suplimentare directe. Pentru copii şi vârstnici coplata va fi suportată de la bugetul de stat sau din alte fonduri similare.
4. Monitorizarea şi transparenţa cheltuielilor, astfel încât fraudarea sistemului să fie mai dificilă şi mai uşor de probat
* tichetul moderator pentru sănătate va funcţiona ca un document de plată
* tichetul va conţine CNP – ul pacientului şi va fi semnat de acesta
5. Competiţie în sistem pentru veniturile din tichete
* pacienţii vor alege medicii şi spitalele care au dovedit responsabilitate şi performanţă medicală
* competiţie între medici şi spitale pentru pacienţi
* eforturi pentru creşterea calităţii asistenţei medicale
6. Opţiuni pentru reducerea efortului financiar al contribuabilului
* Ministerul Sănătăţii propune Ministerului de Finanţe Publice deducerea fiscală a tichetelor, în cuantum de 600 RON/anual (cât este plafonul contribuţiei anuale prin tichete)
* altfel, efortul financiar va fi preluat de angajator şi dedus fiscal.
* suma coplăţii poate fi asigurată la asigurări voluntare.
7. Generarea în sistem a peste 700 milioane lei anual
* se finanţează complementar sistemul
* se introduc în mod transparent în sistem o parte din plăţile informale
* veniturile rămân la furnizor pentru investiţii, servicii.
8. Unităţile medicale îşi suplimentează veniturile
* cresc posibilităţile pentru investiţii, extinderi şi achiziţii de echipamente şi materiale sanitare
* creste calitatea serviciilor medicale
9. Crearea condiţiilor pentru dezvoltarea sistemului de asigurări private de sănătate
* există posibilitatea ca sumele aferente tichetului pentru sănătate să poată fi acoperite de asigurările private
* serviciile care nu vor fi acoperite de CNAS vor putea fi preluate şi suportate de sistemul privat de asigurări.
Unde se aplică coplata?
Sistemul de coplată se va aplica în medicina primară, la medicul de familie, la medicul specialist si în spitale, însă nu şi pentru asistenţa medicală de urgenţă. Pentru contribuţia personală a serviciului medical pacientului i se va elibera un document numit tichet moderator pentru sanatate, prin care se face dovada realizării actului medical şi a plăţii acestuia.
Tichetele pentru sănătate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata tichetelor. Pentru aceste categorii cuantumul contribuţiilor urmează să fie acoperite din fonduri publice.
Cât plătim?
Tichetele pentru sănătate vor avea valori accesibile, iar categoriile defavorizate vor fi protejate, fiind scutite de la plata acestora. Contribuţiile pentru aceste persoane urmează să fie acoperite din fonduri publice.
Contribuţia personală a cetăţenilor prin tichetele pentru sănătate nu va depăşi 600 RON/an.
Nivelul de contribuţie personală a cetăţeanului pentru tichetul de sănătate este acceptabil şi suportabil din punct de vedere financiar. De exemplu:
Servicii de medicina primară
* Coplata pentru consultaţiile medicului de familie aferente serviciilor care nu sunt incluse în capitaţie sau care sunt platite separat (imunizari etc) va fi 5 lei , iar pentru vizitele la domiciliu in afara programului de lucru de 7 ore va fi de 15 lei.
Servicii in ambulatoriu
* Consultaţia la medicul specialist din ambulatoriu va fi de 10 lei, iar una la medicul specialist în afara programului de lucru – 20 lei
* Consultaţia efectuata de serviciul de ambulanta, doar in cazul cand aceasta reprezinta solicitare de consultatie la domiciliu – 20 lei
* Serviciile de recuperare in ambulatoriu, pentru proceduri de fizioterapie, kinetoterapie, masaj, etc, coplata este de 50 lei pe cura, maxim 100 lei pe an (luandu-se in calcul in medie 10 zile per cura, 2 cure/an)
Servicii spitalicesti
* Coplata pentru spitalizarea de zi va fi de 10 lei, iar pentru spitalizarea continua de 50 de lei
Pentru unele servicii paraclinicede asemenea se va incasa coplata:
* analize de laborator – 1 leu/test
* radiologie si explorari functionale – 5 lei
* CT fara substanta de contrast – 25 lei, iar CT cu substanta de contrast – 50 lei
* RMN fara substanta de contrast – 100 lei, iar RMN cu substanta de contrast – 200 lei
* angiografie – 150 lei
* scintigrafie – 100 lei.
La stabilirea preţurilor pentru tichetele de sănătate au fost luate în considerare valori din ţări care au avut un parcurs similar României şi care au introdus mecanisme de plată suplimentară a serviciilor medicale, ca de exemplu Estonia, Croaţia. De asemenea, în definirea sistemului a fost urmat exemplul unor ţări din Europa de Vest care au o experienţă consistenta în gestionarea contribuţiilor suplimentare.
Franţa
* 20% coasigurare pentru servicii spitalicesti, plus €16 pe zi (€12 la psihiatrie) pâna la un plafon maxim de 30 de zile de spitalizare
* 30% coasigurare pentru serviciile ambulatorii, plus €1 pe consultatie, limitate la un plafon de 50 Euro pe an,
* coplata de €18 pentru proceduri ce costa peste €91,
* 35% coasigurare pentu medicamente prescrise
* 30% coasigurare pentu servicii dentare
* 35% coasigurare pentu transport medical, ochelari de vedere, proteze etc.
* 40% coasigurare pentru serviciile de laborator
* costurile conditiilor hoteliere deosebite în spital (camera single)
* plata suplimentara a medicilor ce au dreptul sa perceapa tarife peste cele decontate de casele de asigurari
* plata diferentei între tariful cu amanuntul si cel decontat de sistemul de asigurari pentru protezele dentare, dispozitive medicale, ochelari de vedere, medicamente cu pret de referinta etc.
Germania
* 10 Euro/consultatie în ambulatoriu, per trimestru sau pentru consultatiile consecutive fara trimitere,
* 10 Euro/ziua de spitalizare, pâna la un nivel maxim de 28 zile pe an,
* 10 Euro/ziua de spitalizare pentru serviciile de recuperare-reabilitare,
* 10% coasigurare pentru îngrijiri ce nu sunt furnizate de medic, ochelari de vedere, proteze, transport medical etc.
* între 5 si 10 Euro/cutie la medicamente,
* tratamente dentare (aproximativ 50-65% din pret).
Si in Europa de Est exista tari care au introdus coplata:
Estonia (introduse din 2002):
* 3 Euro per consultatie în ambulatoriu
* 1,5 Euro pe zi de spitalizare – limitat la 10 zile
Croaţia (introduse din 2005):
* 1,5 Euro per consultatie în ambulatoriu, se platesc maxim 3 contributie personala pe luna
* 7,5 Euro pe episodul de spitalizare
Cehia(introduse din 2008):
* 2 Euro per consultatie în ambulatoriu
* 2 Euro pe zi de spitalizare
* 2 Euro pentru serviciile de urgenta
Bulgaria
* taxa fixa de 1% din salariul minim pe economie pentru consultaţii in ambulatoriu
* taxa fixa de 2% din salariul minim pe economie pentru ziua de spitalizare, pentru maximum 10 zile
Prin introducerea tichetelor pentru sănătate se vor genera în sistem aprox. 700 milioane de lei/anual, fonduri care vor rămâne la furnizor (cabinet medical individual, spital sau alta unitate de sănătate) şi care vor putea fi utilizate pentru creşterea calităţii serviciilor de sănătate. Noua măsură va stimula competiţia în sistem pentru atragerea de venituri suplimentare, pacienţii având posibilitatea de a alege medicii şi spitalele care au dovedit responsbilitate şi performanţă. Astfel, se vor crea premise reale pentru creşterea calităţii asistenţei medicale.
Ce servicii NU se vor plăti?
Exemple:
* Categorii de servicii acordate bolnavilor cu afectiuni incluse în Programele de sănătate, pentru afecţiunea de bază: sedintele de chimioterapie, de radioterapie şi de hemodializă şi dializă peritoneală etc. În continuare, bolnavii cronici înscrişi în programele naţionale de sănătate vor beneficia de servicii şi tratament gratuite
* Categorii de servicii acordate in situatiile de urgenţa medico-chirurgicală, până la stabilizarea bolnavului: urgenţe chirurgicale – accidente rutiere, casnice (electrocutare, arsuri etc), de muncă, plăgi prin tăiere, împuscare, înţepare, apendicite acute, pancreatita acuta, colecistita acuta, fracturi, etc si urgenţe medicale – infarct miocardic, accidente vasculare cerebrale, come, colica biliara, renala, etc.
* Categorii de servicii acordate bolnavilor cu afecţiuni endemo-epidemice: boli infectioase acute (meningite, encefalite) pana la stabilizarea bolnavului, boli transmisibile, pana la negativare.
De asemenea, pentru naştere nu se încasează coplata.
Cine nu plăteşte?
Categoriile de persoane pentru care coplata va fi suportată din alte surse (buget de stat), sunt urmatoarele:
* Persoane fără venituri si persoanele care fac parte dintr-o familie care au dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001
* Pensionari sub 700 lei/luna
* Copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă sunt elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenţi şi dacă nu realizează venituri din muncă
* Someri
* Alte categorii de persoane care acum beneficiaza de gratuitati în virtutea unor legi specifice (revolutionari, persecutati politic, veterani de razboi, persoane cu handicap etc.), daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi precum si cele provenite din pensii
* Gravide doar pentru serviciile aferente graviditatii
Se estimează că peste 9 400 000 de persoane vor fi scutite de la plata tichetelor pentru sănătate.
Ce trebuie să ştim despre coplată?
* Coplăţile vor contribui la stabilirea traseului corect al pacientului în sistemul de sănătate;
* Coplăţile se realizează la toate nivelurile de asistenţă medicală(cu excepţia structurilor specifice pentru urgenţa prespitalicească şi spitalicească
* Sumele aferente coplăţii vor constitui, în totalitate, venituri ale furnizorilor de servicii medicale;
* După plafonul de maxim 600 lei/an, un pacient nu va mai achita coplată;
* Documentul justificativ prin care se face dovada coplăţii serviciilor medicale este ,,tichetul moderator pentru sanatate”
* Atingerea plafonului de 600 lei trebuie documentată de fiecare pacient prin colectarea “tichetului moderator de sănătate” de la fiecare furnizor de servicii medicale, astfel încât pacientii sa fie stimulaţi să le solicite de la furnizorii de servicii de sanatate. Dupa atingerea plafonului de 600 lei pe pacient, nu se mai plateste contributie personală la serviciile cu coplată.
* Se propune, totodată, ca persoanele juridice să poată acoperi pentru salariaţi cheltuielile cu coplata, în limita a 600 lei/an.
* Sumele platite de asigurat reprezentând coplata sunt asimilate primelor de asigurari voluntare de sănătate şi sunt deductibile, conform legislaţiei financiar-fiscale.
Sursa: www.ms.ro