Perspectiva sistemului privat oncologic, reprezentat de Asociaţia naţională a oncologilor privaţi din România, de a nu mai putea încheia contracte de asigurări cu casele de asigurări de sănătate îl expune categoric riscului de a nu subzista, caracterul oneros al tratamentelor oncologice îngrădind accesul celor mai mulţi dintre pacienţi la serviciile clinicilor private.
În plus, o asemenea decizie contravine categoric atât legislaţiei europene cât şi celei naţionale, inclusiv prevederilor constituţionale. Astfel, interzicerea încheierii de contracte de asigurări de sănătate de către clinicile oncologice private cu casele de sănătate nu se va putea face decât ignorând dispoziţiile legale precum ;
Art.14 din Carta Europeană a drepturilor pacienţilor, în conformitate cu care
“Fiecare individ are dreptul la servicii de sănătate. Serviciile de sănătate trebuie să asigure acces egal tuturor, fără discriminări legate de resurse financiare, domiciliu, tip de boală său timp.”
Lipsa resurselor financiare necesare pentru tratamentele oncologice private înlătura accesul pacienţilor la serviciile private din domeniu, şi, deci, egalitatea de şanse, atitudinea discriminatorie în tratarea aceloraşi boli. Trebuie subliniat că inaccesul este creat în condiţiile în care sistemul de stat se confrunta cu grave dificultăţi de gestionare suprasolicitării în termeni eficienţi medical;
“Fiecare pacient este liber să opteze între diferite alternative terapeutice sau între profesionişti/medici, pe baza unei informări corecte. Serviciile de sănătate au obligaţia de a garanta acest drept, oferind pacientului informaţii asupra diferitelor centre sau medici capabili să asigure un anumit tip de tratament şi rezultatele obţinute precum şi înlăturarea obstacolelor care ar putea limita exercitarea acestui drept”
Pacientulu i se oferă strict alternativa serviciilor medicale din sectorul public, ceea ce echivalează cu o abordare discriminatorie a serviciilor medicale, în detrimentul intereselor pacientului. Acesuia îi este categoric obstrucţionata posibilitatea de alegere, cu consecinţă directă şi suplimentară că selecţia pe criterii de calitate vă fi la rândul ei afectată, contrar textului aceleaşi reglementări europene, şi, de asemenea, prevederilor art.2 şi 35 din Legea nr.46/2003 privind drepturile pacienţilor.
Neîndoielnic, o asemenea măsură reprezintă o regretabilă întoarcere în timp, anacronica şi retrograda, în totală dezarmonie cu principiile promovate de întreaga legislaţie privind ocrotirea sănătăţii. Regretabil este faptul că măsură nu beneficiază de nici un argument legal şi încalca în mod flagrant dispoziţiile constituţionale precum şi ale legislaţiei europene prin care sunt garantate drepturilor cetăţenilor. În speţă, este atins dreptul de a accede la servicii de sănătate beneficiind în mod nediscriminatoriu de întreaga oferta existenta în domeniu, publică şi privată deopotrivă, având ca unic şi fundamental argument calitatea şi nu preţul serviciului oferit. Afirmaţia nu îşi propune să desconsidere sistemul public de sănătate ci doar să evalueze corect o stare de fapt reală. În completarea unui sistem public confruntat cu convulsiile generate de insuficienta resurselor umane şi financiare, alternativele private create şi întreţinute din resurse proprii aduc un plus necesar şi binevenit de servicii profesionale, tinta fiind comună, aceea de a satisface nevoile pacienţilor. Refuzul încheierii contractelor cu clinicile private loveşte, ca urmare, în mod direct în aceştia, în şansele lor de a beneficia de servicii medicale în mod nediscriminatoriu. Din concurenta celor două sisteme are de câştigat în exclusivitate pacientul, care va opta în funcţie de calitate. În actualul context, opţiunea lui va fi determinată strict de considerentele financiare. E o competiţie inegală dusă în detrimentul pacientului, împotriva intereselor lui. Nu în ultimul rând, trebuie avut în veder şi faptul că aceste clinici private au oferit locuri de muncă unui personal medical supracalificat, la rândul lui direct expus riscului de a rămâne fără activitate. Competiţia dintre cele două sisteme tre
În consecinţă, Asociaţia naţională a oncologilor privaţi din România, solicită, cu respect, reanalizarea strategiei privind contractele de asigurări medicale de sănătate oferind şanse egale sistemului public şi privat deopotrivă.
Sursa: Televiziunea Medicala