În România trăiesc aproximativ 72.000 de copii cu dizabilităţi, iar epilepsia afectează circa 23.000 de copii şi adolescenţi. Epilepsia este în continuare un diagnostic înconjurat de mituri. Cadrele didactice nu ştiu cum să reacționeze la o eventuală criză, iar părinții tipici se tem de felul în care expunerea la o astfel de situație le-ar afecta copii. Abuzurile şi discriminările sunt un fapt cotidian. În acest context, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi,în parteneriat cu Asociația pentru Dravet și Alte Epilepsii Rare si Inspectoratul Școlar al Municipiului București, a demarat acum, la final de an, proiectul ”Elev în clasa I”, care își propune să faciliteze accesul la educație al copiilor cu dizabilități, cu accent special pe categoria copiilor cu epilepsie.
Principalele obiective ale proiectului ”Elev în clasa I” sunt:
– implementarea unui program pilot de consiliere a părinților de copii cu dizabilități/epilepsie pentru facilitarea accesului la învățământul primar,
– implementarea unui program de informare a cadrelor didactice din ciclul primar din București cu privire la problematica epilepsiei,
– implementarea unei campanii de sensibilizare a opiniei publice față de epilepsie în general, de demitizare a acestui tip de dizabilitate.
”Ne dorim ca acest proiect pilot să devină un model de bună practică pentru combaterea discriminării copiilor cu dizabilități pe linia accesului la educație. Ne dorim ca rezultatele acestui proiect să se constituie în premisele replicării sale la nivel regional și național, cu sprijinul actorilor publici și privați”, a afirmat Mădălina Turza, președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.
Pe parcursul a șase luni, echipa CEDCD și Dravet România vor derula 100 de ședințe de consiliere a prinților de copii cu epilepsie pe linie de drepturi și suport psihologic, vor organiza trei sesiuni de informare a aproximativ 100 de cadre didactice din ciclul primar privind prevenirea situațiilor de discriminare și modalitățile de intervenție în caz de criză epileptică și vor derula o campanie de informare în 20 de școli din București.
”Cred cu tărie faptul că numai prin absența discriminării și prin educație de calitate copiii cu epilepsie si copiii cu dizabilitați, în general, își pot atinge potențialul lor evolutiv așa cum prevede, de altfel, și Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități”, a adăugat Mădălina Turza, președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi.