Federatia „Solidaritatea Sanitara” din Romania anunta inaintarea listei proprii de revendicari catre Ministerul Sanatatii si Guvernul Romaniei.
In situatia in care solicitarile organizatie nu vor fi satisfacute pe calea dialogului, Federatia „Solidaritatea Sanitara” din Romania va declansa programul de proteste la inceputul lunii octombrie.
Revendicarile privind munca decenta in Sanatate inaintate sunt urmatoarele:
- Cresterea finantarii sistemului sanitar – in special pe zona unitatilor sanitare – cu cel putin 40% in termen de 1 an de zile. Este evident ca doar prin intermediul acestei masuri se pot asigura serviciile medicale la standarde adecvate fara ca pacientii sa suporte costuri suplimentare si pot fi crescute semnificativ salariile angajatilor din Sanatate. Unul din efectele cele mai vizibile ale subfinantarii il reprezinta situatia unitatilor sanitare care sunt incapabile sa asigure toate conditiile necesare pentru furnizarea serviciilor medicale si sa acorde toate drepturile salariale tuturor angajatilor (la nivelul actual de salarizare).
- Cresterea semnificativa a salariilor tuturor angajatilor din sistemul sanitar si introducerea salarizarii suplimentare in functie de performanta. Solicitam promovarea de urgenta a unei legi de salarizare specifica sistemului sanitar (construita pentru inceput pe aplicarea unitara a coeficientilor de ierarhizare prevazuti in Legea 284/2010), dublata de introducerea salarizarii suplimentare in functie de performanta (insotita de un sistem obiectiv de evaluare a activitatii – in forma propusa de noi). Cumularea masurilor propuse in prezentul document va trebui sa conduca la o crestere medie a salariilor cu cel putin 40% in termen maxim de un an de zile, prima transa de crestere (de 20%) urmand a fi aplicata pana la sfarsitul anului curent.
- Eliminarea discriminarilor salariale din Sanatate, atat in ceea ce priveste salariul de baza cat si in privinta sporurilor acordate (si a modalitatii de calcul a lor), acestea prejudiciind grav o mare parte din angajati. Discriminarile salariale determina o stare de nemultumire crescanda in randul salariatilor, perturband grav buna desfasurare a activitatii si contribuind din plin la cresterea numarului celor care aleg sa munceasca in strainatate. Este vorba de un fenomen de o amploarea nemaiintalnita, care nu poate fi nici pe departe atenuat cu cresteri salariale nesemnificative, promise intr-un viitor indepartat.
- Imbunatatirea semnificativa a calitatii vietii profesionale a lucratorilor din Sanatate cu masuri aditionale cresterii salariilor, in special prin intermediul crearea unor conditii decente de munca si asigurarea materialelor si aparaturii necesare bunei desfasurari a activitatii. Una din directiile de actiune obligatorii o reprezinta, de asemenea, eliminarea de urgenta a deficitului de personal, care a condus la o incarcare enorma cu sarcini de serviciu a angajatilor existenti, determinand o grava uzura fizica si psihica a acestora. O alta directie de actiune o constituie considerarea garzilor efectuate de medici ca fiind timp de lucru, dublata de salarizarea si masurile corespunzatoare. De asemenea, se impune modificarea normativului pentru personalul TESA, personalul auxiliar si muncitori, in forma propusa de noi.
- Echivalarea asistentelor medicale cu studii postliceale. Consideram ca orice program de pregatire in acest sens (revalorizare sau completarea studiilor), indiferent de tipul diplomei cu care va fi finalizat, trebuie sa aiba ca finalitate aplicarea principiului „La munca egala, salariu egal!”. De asemenea, solicitam ca toate programele de pregatire in acest sens sa fie finantate prin intermediul proiectelor pe fonduri structurale.
- Eliminarea multiplelor tipuri de formare a asistentelor medicale prin introducerea unei singure forme de pregatire: studiile universitare. Este de notorietate situatia unora din asistentele medicale care au ajuns sa faca pana la 10 ani de pregatire profesionala (liceu, postliceala, colegiu si facultate) datorita incoerentei legislative creata cu sprijinul Ministerului Sanatatii si intereselor de afaceri pe tema formarii initiale a asistentelor medicale.
- Modificarea de urgenta a prevederilor legale privind malpraxisul si introducerea sistemului de despagubire a pacientilor pentru prejudicii, in forma propusa de noi.
- Cresterea calitatii si sigurantei serviciilor medicale prin intermediul unei strategii a Ministerului Sanatatii, centrata cel putin pe urmatoarele dimensiuni: definirea clara a standardelor de calitate, obligativitatea respectarii protocoalelor terapeutice si a raportarii la ghidurile de practica. Este de notorietate faptul ca Romania nu este aliniata la strategia europeana in domeniu, aceasta deficienta majora reflectandu-se in mod negativ atat asupra pacientilor cat si asupra angajatilor din Sanatate.
- Depolitizarea managementului unitatilor sanitare publice si crearea corpului managerilor profesionisti.
- Deblocarea si depolitizarea dialogului social la nivelul Ministerului Sanatatii si a unitatilor din subordine sau aflate sub coordonarea sa. La ora actuala dialogul social din sanatate are deficiente severe, avand un caracter formal. Cele mai importante deficiente: actele normative apartinand Ministerului ocolesc dialogul social, se practica dialogul social preferential (doar cu organizatiile afiliate politic cu partidele aflate la putere) si cu organisme fara vocatie legala (organismele profesionale).
- Sistarea de urgenta a afacerilor facute pe seama salariatilor din sistemul sanitar, in special pe zona formarii continue (obligatorii) a acestora. Formarea continua ce vizeaza atingerea unor obiective strategice trebuie sa se faca prin urmatoarele surse de finantare: organismele profesionale, proiectele pe fonduri structurale si finantarea de catre angajator. De asemenea, solicitam ca acreditarea furnizorilor de formare in domeniu sa se faca de catre Ministerul Sanatatii, pe baze concurentiale, contribuind astfel la cresterea calitatii formarii si la eliminarea monopolurilor in domeniu.
- Pregatirea strategiei in domeniul Sanatatii pentru urmatoarea perioada de programe cu consultarea efectiva a partenerilor sociali, incluzand ca domeniu prioritar de interventie resursa umana, in forma pe care am inaintat-o deja.
Materialele de fundamentare a fiecareia dintre solicitari au fost inaintate Ministerului Sanatatii, prin adrese oficiale, in ultimele 6 luni.