Colegiul Psihologilor din România atrage atenţia asupra faptului că Ministerul Transporturilor intenţionează să reglementeze profesia de psiholog în specialitatea psihologia transporturilor, fără a avea acest drept, încurajează practică ilegală prin emiterea de avize psihologice false şi obstrucţionează dreptul la muncă al psihologilor.
Toate aceste aspecte sunt prevăzute în proiectele, aflate în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor www.mt.ro la Transparentă decizională şi lansate „pe sub preş” exact pe 1 august, într-o perioadă a vacantelor, inclusiv a celor care vor trebui să semneze aceste ordine – Victor Ponta, Ministrul interimar al Transporturilor şi Eugen Nicolaescu, Ministrul Sănătăţii.
Colegiul Psihologilor din România a atras atenţia, în mod repetat, asupra acestei situaţii. În luna mai 2013, CPR a înaintat un proiect de act normativ şi a solicitat Ministerului Transporturilor începerea unor runde de negociere pentru emiterea în final a unui act normativ în concordanţă cu prevederile Legii nr. 213/2004. Ministerul Transporturilor a ignorat demersul nostru şi a răspuns într-un mod jignitor, prin afişarea unor proiecte în total dezacord cu solicitările Colegiului Psihologilor din România.
Prin proiectele afişate pe site-ul www.mt.ro, la rubrica transparentă decizională, Ministerul Transporturilor a arătat încă o dată că nu doreşte să intre în dialog cu Colegiul Psihologilor din România şi că ignora Legea nr. 213/2004, urmărind obiective anacronice şi abuzive:
a) “reglementarea” unei profesii deja reglementate prin Legea nr. 213/2004, în specialitatea psihologia transporturilor;
b) încurajarea emiterii ilegale a avizelor psihologice în domeniul siguranţei circulaţiei, de către furnizori necertificaţi profesional în condiţiile Legii nr. 213/2004;
c) îngrădirea dreptului la muncă a psihologilor cu drept de liberă practică atestaţi în condiţiile legii;
d) finanţarea indirectă a structurilor incompatibile cu prevederile Legii nr. 213/2004 “comisiei centrale medicale şi psihologice în siguranţă transporturilor”, prin impunerea unei taxe de agreere şi a unei taxe de avizare anuale nejustificate şi abuzive.
Ordinul da undă verde societăţilor comerciale să fie agreate că unităţi psihologice, ceea ce contravine reglementărilor profesiei de psiholog şi va permite în continuare emiterea unor avize psihologice false, cu implicaţii extrem de grave la adresa siguranţei în toate domeniile transporturilor. Reglementat în acest fel, sistemul va încuraja practică ilegală a psihologiei şi punerea în pericol a siguranţei transporturilor, neexistând nicio modalitate de control şi de evidentă a avizelor psihologice emise.
De asemenea, proiectul de ordin obstrucţionează dreptul la muncă al psihologilor, întrucât aceştia au nevoie de o autorizare specială de la Ministerul Transporturilor, deşi ei îndeplinesc toate condiţiile legale de practică în profesia de psiholog. În plus, ei pot aştepta până la 4 luni pentru a obţine această autorizare întrucât în ordin se prevede că analiza dosarului durează 30 de zile, iar verificarea unităţii psihologice se va realiza în maximum de 3 luni de la finalizarea analizei dosarului.
Colegiul Psihologilor din România a înaintat o soluţie pentru normalizarea şi stoparea emiterii avizelor psihologice ilegale:
1. Recomandăm psihologilor atestaţi în condiţiile Legii nr. 213/2004 să nu depună niciun document în vederea respectării condiţiilor ilegale, ce urmează să fie aprobate de către Ministerul Transporturilor şi Ministerul Sănătăţii pentru obţinerea certificatelor de agreere;
2. Respectarea atribuţiilor legale ale Colegiului Psihologilor din România în domeniile de reglementare, instituirea standardelor de calitate, atestare, certificare şi efectuarea controlului pentru furnizorii de servicii psihologice;
3. Evidenţa şi securizarea actelor profesionale emise de către psihologii romani, potrivit reglementărilor Colegiului Psihologilor din România;
4. Evidenţa strictă a furnizorilor de servicii psihologice şi afişarea publică a acestora, pentru protecţia drepturilor consumatorilor de servicii psihologice;
5. Eliminarea “instanţelor arbitrare”, a comisiilor de siguranţa transporturilor şi a altor ingerinţe în activitatea profesională a psihologilor;
6. Deschiderea unor runde de negociere pentru emiterea unor norme care să contribuie la siguranţa transporturilor, la siguranţa populaţiei şi la o eficientizare a activităţii de coordonare din cadrul Ministerului Transporturilor.
„Nu vom accepta astfel de reglementări care aduc un grav prejudiciu membrilor noştri şi profesiei de psiholog în general. Singurul organism care reglementează, potrivit legii, profesia de psiholog este Colegiul Psihologilor din România. Vom face demersurile necesare în aces sens la toate organismele abilitate, inclusiv la Curtea Constituţională, Comisia Europeană şi la organismele profesionale internaţionale în care suntem membrii. De asemenea, vom obţine sprijinul din partea Coaliţiei profesioniştilor din sistemul de sănătate”, a declarat prof. univ. dr. Mihai Anitei, preşedintele Colegiului Psihologilor din România.
În concluzie, având în vedere avizul Comisiei de psihologia muncii, transporturilor şi serviciilor, precum şi neajunsurile indicate mai sus, solicităm Ministerului Transporturilor retragerea imediată a proiectelor afişate şi stoparea oricăror demersuri de aprobare a acestora, până la elaborarea unor norme de comun-acord cu Colegiul Psihologilor din România.


1 Comment
Pingback: Stresul şi hărţuirea la locul de muncă – principalele probleme pe care le au persoanele care au nevoie de psiholog