„Telefonul pacientului” este 0 800 800 242 şi a înregistrat, peste 1.000 de apeluri de la pacienţi din toată ţara, în primul an de la lansare.
Prin intermediul apelurilor „Telefonul pacientului”, aceştia au solicitat diverse informaţii sau au semnalat problemele întâmpinate în sistemul sanitar.
Problemele semnalate de către pacienti şi informaţiile solictate la „Telefonul pacientului” se referă la aspecte punctuale ori generale privind medicina de familie, spitale, policlinici, farmacii, nerespectarea drepturilor pacienţilor, abuzuri din partea medicilor de familie şi ale celor din spitale, ale farmacistilor şi ale medicilor din cabinetele medicale private.
De asemenea, la „Telefonul pacientului” au fost semnalate nereguli în privinţa asigurărilor de sănătate, precum şi chestiuni legate de decontarea tratamentelor de către Casa Naţională de Asigurări de Sănatate, atât în ţară cât şi în străinătate, a protecţiei sociale, înscrierii, revizuirii şi contestaţii ale dosarelor pentru obţinerea încadrării în grad de handicap. Alte zone de interes semnalate de către apelanţi au fost cele privind ajutoarele sociale şi pensiile pe caz de boală, concediile medicale şi alte informaţii în care sunt solicitate date de contact ale diferitelor clinici particulare sau alte instituţii de stat, unde se pot efectua diferite tratamente sau se pot sesiza diferite probleme întâmpinate de pacienţi, unde se pot face sugestii sau reclamaţii referitoare la anumite proceduri medicale greu accesibile sau inexistente.
Statistica Telefonului Pacientului arată că:
- 60% dintre apeluri au fost făcute din Bucureşti;
- câte 3% dintre apeluri s-au făcut din Constanţa, Iaşi, Oradea, Sibiu;
- câte 2% dintre apeluri au fost primite din Buzău, Dolj, Giurgiu, Mureş, Prahova;
- 1% din totalul apelurilor au venit din Slobozia, Rădăuţi, Petroşani, Arad, Baia Mare, Bihor, Călăraşi, Cernavoda, Cluj şi Craiova, Slatina.
- 60% dintre pacientii care au apelat acest numar de telefon sunt persoane cu vârsta cuprinsă între 50 şi 85 de ani iar restul de 40% cu vârsta cuprinsă între 18 şi 50 de ani.
Un procentaj de 45% dintre apelurile efectuate la „Telefonul pacientului” s-a referit la informaţii privind asigurările de sănătate, drepturile pacientului, decontarea tratamentelor medicale în ţară şi străinatate, reţete compensate, programări la medicii de specialitate şi alte date referitoare la procedurile de decontare ale anumitor tratamente de către CJAS şi CASMB.
În alte 30% dintre situaţii au fost solicitate apeluri la „Telefonul pacientului” solicitand diferite informaţii şi date de contact ale anumitor clinici, cabinete medicale şi tehnico-medicale, filiale ale Colegiului Medicilor, ale Caselor Judeţene de asigurări de sănătate şi alte instituţii de stat şi private.
25% dintre cei care au apelat la „Telefonul pacientului” au reclamat abuzuri sau rele tratamente din partea medicilor de familie, a personalului medical din spitale si farmacii, precum şi acuzaţii de malpraxis din clinici de stat şi private ce se adresează Colegiilor Judeţene ale Medicilor din România.
45% dintre pacienţii care au apelat la „Telefonul pacientului” sunt femei şi 55% sunt bărbaţi.
Din patologiile întâlnite la pacienţii care au solocitat ajutorul la „Telefonul pacientului” sunt: afecţiuni cardiace, psihice, cancer de colon, hepatic, pulmonar, depresii, diabet, hepatite B si C, ciroză hepatică, poliartrita reumatoidă, afecţiuni ale tiroidei, ale aparatului auditiv, talasemie majoră, scleroză multiplă etc.
Una dintre problemele acute ale pacienţilor semnalate la „Telefonul pacientului” legate de medicii de familie este aceea a eliberarării reţetelor compensate sau gratuite pentru boli cronice. Conform legii, fiecare pacient are dreptul la o singură reţeta gratuită sau compensată pe lună, cu cel mult 7 medicamente, dintre care 3 din lista B şi 4 din lista C. Faptul că nu se specifică clar că un pacient poate primi, în cadrul unei internări, o reţetă gratuită pentru o anumită afecţiune, iar medicul de familie poate să-i elibereze, în aceeaşi lună, o altă reţetă pentru afecţiunile cronice mai vechi (pentru care face tratament de lungă durată), îl impiedică pe pacient să beneficieze de tratamentul corespunzator şi gratuit, conform legii.
O altă problemă de mare interes semnalată la „Telefonul pacientului” este lipsa unor informaţii referitoare la existenţa unor clinici (laboratoare) în care se pot face gratuit analizele pentru HCV, viremie şi pentru testele HIV/SIDA.
De asemenea, mulţi pacienţi semnalează la „Telefonul pacientului” incorecta reglementare a transportului cu salvarea dinspre spital spre casă, în cazurile persoanelor netransportabile şi coplată, în valoare de 7 lei, aplicată bolnavilor care vin la ambulator pentru efectuarea curelor de chemioterapie.
Pe lângă aceste apeluri efectuate la „Telefonul pacientului” , care şi-au atins ţinta şi scopul solicitând informaţii utile, s-a mai înregistrat un procent de 3-4% dintre acestea din partea unor pacienţi ai spitalelor de psihiatrie care, profitând că acest număr este gratuit, au încercat să abuzeze de el, sunând în anumite perioade ale lunii, însă neavând anumite solicitări concrete, ci încercând să poarte conversaţii care nu aveau nici o legatură cu subiectele Telefonului Pacientului.
Având în vedere că majoritatea pacienţilor au apelat acest număr, „Telefonul pacientului”, pentru a se informa în legatură cu anumite proceduri, drepturi şi obligaţii, date de contact sau chiar pentru a ne sesiza anumite abuzuri sau disfunctionalităţi ale sistemului medical, considerăm că acest proiect şi-a atins scopul pentru care a fost creat.